Jednostki napędowe samochodów oraz różnego rodzaju maszyn wyposażone są w rozmaite ruchome elementy. W trakcie pracy silnika te części podlegają wzmożonemu tarciu. Minimalizowaniu ryzyka powstawania awarii z tym związanych sprzyja stosowanie oleju silnikowego o odpowiednio dobranej klasie lepkości. Dowiedz się więcej na temat wspomnianego parametru.
Co warto wiedzieć o olejach silnikowych i ich lepkości?
Mianem olejów silnikowych nazywa się płynne smary służące do zabezpieczania ruchomych komponentów silnika przed nadmiernym zużyciem. Nowoczesne preparaty efektywnie odprowadzają energię cieplną powstającą pod wpływem intensywnego tarcia. Ponadto do ich zadań zalicza się oczyszczanie zakamarków silnika z różnych zabrudzeń, a także tłumienie drgań. Warto też mieć świadomość, że regularne stosowanie wysokiej jakości smarów sprzyja ochronie jednostki napędowej przed korozją. Preparaty różnych marek, w tym m.in. oleje Lotos kupione w Szczecinie i innych miastach, różnią się między sobą przede wszystkim klasą lepkości. Wspomniany parametr wskazuje na zdolność przepływu cieczy przez silnik przy konkretnej temperaturze. Na szybkość docierania płynu do smarowanych miejsc korzystnie wpływają wysokie wartości temperaturowe. Powodują one bowiem obniżenie się poziomu lepkości smaru. Z drugiej jednak strony do skutecznego zabezpieczania elementów ulegających tarciu niezbędna jest dobra przyczepność specyfiku. Właściwość ta cechuje natomiast oleje o wysokiej klasie lepkości.
Klasyfikacje lepkości oleju
Do opisania lepkości olejów silnikowych służą różne klasyfikacje. Do najpopularniejszych z nich zalicza się typologia SAE. Zgodnie z nią środki smarujące dzieli się na preparaty:
- letnie (oznaczane samymi liczbami, np. 20, 30, 60) – do tej kategorii przyporządkowuje się specyfiki osiągające określone wartości minimalne i maksymalne lepkości w temperaturach pracy silnika;
- zimowe (opisywane liczbą i literą W, np. 05W, 15W, 25W) – w tej kategorii mieszczą się oleje, których można z powodzeniem używać przy minusowych temperaturach.
Smary oferowane przez takie podmioty jak ffirma Proauto ze Szczecina sprzedająca oleje silnikowe można także podzielić według klasyfikacji API. W tym przypadku rozróżnia się specyfiki dla jednostek benzynowych (S) oraz silników Diesla (C).